Rapport inför skotersäsongen

Björnåsen Snowmeet 2017

Under sommaren som gått har en hel del barmarksarbete gjorts bla. har vi förbättrat leden ännu mer från Herrö mot Östivallen och Petsamo med en ny bro över Draggan, en hel del nya kryss och så har vi dragit om leden på ett område. Leden har nu under flera år förbättrats så att möjligheten att åka mot Vedungsfjället och Lofsdalen har blivit riktigt bra. Pistmaskinen håller på att få en riktig genomgång och vi har även börjat att bygga en sladd modell större till den.

Det finns planer på att flytta leden mot Sveg vid Enskäla korset. Korsningen mot Sveg skulle då flyttas till Storåsen. Anledningen till flytten är att leden Enskäla – Svantjärnåsen är väldigt besvärlig att sladda i början av säsongen beroende på mycket vattenhål, bäckar och en del trånga och steniga passager.

Naturligtvis kommer leden Storåsen – Enskäla att sladdas som vanligt. Det här betyder att man inte passerar Svantjärnåsen längre. Leden till Storåsen kommer att utgå från Bäcka´n vägen. Leden från Bäcka´n över Storåsen till Enskäla blir ca: 500 meter längre än den gamla leden, men betydligt lättare att åka. Och framförallt mycket enklare att sladda och underhålla. Återkommer med tänkt sträckning när markavtalen är klara.

 Nu under hösten kommer bron vid järnvägs övergången norr om Däckab/Preem och väster Flygfältet att ersättas med vägtrummor. Även leden öster flygfältet kommer att få en ny dragning (ca: 700 meter)med en ny järnvägsövergång. Inväntar klartecken från markägarna.

 Nu när det byggs ny skidskytte anläggning vid skidstadion i Ulvkälla har skoterleden i området flyttats och fått en ny sträckning. Den nya dragningen gör att skoteråkare och bilar på parkeringen inte stör varandra. Mycket bra.

 Ingen har väl missat att det ska bli VM i Draghunds tävlingar i Sveg i vinter. (8-11 mars 2018) Svegsbygdens skoterklubb har fått förfrågan från organisationen om att hjälpa till att hitta lämplig terräng och vägar för distans tävlingarna. Skoterklubben sitter inne med en hel del lokalkännedom om markerna i det aktuella området, klubben har också utrustning för att underhålla spåren vilket gjort att klubben fått detta förtroende.  Tackar och tar emot.

 Vad som är mindre roligt att konstatera är att allt fler använder skoterlederna till att köra 4-hjuling på under somrarna. Det här ställer till stora problem vid de första sladdningarna på hösten, Djupa spår med vatten samlingar gör att det i det närmaste är omöjligt att köra skoter i lederna speciellt på myrmark. Skoterklubben har inte befogenhet att sätta fast någon för de här tilltagen och har inte för avsikt att göra det heller. Klubben vädjar ändå om att det blir ett slut på de här körningarna med 4-hjulingar. Det är dessutom förbjudet att köra 4-hjuling på barmark i terrängen.

 Terrängkörning på barmark

”Terrängkörning med motordrivet fordon på barmark är endast tillåtet inom jord- och skogsbruk med några få undantag. Om du har särskilda skäl finns möjlighet att söka dispens.”

Huvudsponsorer
Motor och Vildmarksfritid AB
Ljungbergs Motor
Sponsorer
Salab
img_4063
mtb
jn
svegs camping
aa005d2c-f744-4ad6-99d7-26ff090ce6d2
bohlins-taxi-weblogo
Holmen
harjeans_logo
svensson-stensprackning
JoJons
circle-k
Hermanssons Färg och Måleri
nacksving
bgs-ror
klimatservice
Mobergs Glas
skogspraktikern
alltiallo
ajs
sjovolds